Saturday, February 20, 2010

menemui buku yang menyentuh.


SHEILA : LUKA HATI SEORANG GADIS KECIL.

di dalam kelas yang kecil itu, sudah ada seramai lapan orang murid yang berusia tidak lebih dari sepuluh tahun. di antara murid murid tersebut, pernah seorang murid cuba untuk membunuh diri, seorang lagi buta, seorang lagi agresif. dua orang murid menderita autisme, seorang skizofrenia. malahan seorang murid perempuan pernah mengalami penganiayaan fizikal dan seksual dan yang seorang lagi menderita fobia.

bila kita harus menjadi pendidik di dalam kelas kecil itu, bersediakah kita, seperti Torey Hayden, menerima seorang murid lagi, seorang kanak kanak perempuan berusia 6 tahun yang baru saja membakar anak lelaki berusia 3 tahun sampai nyaris mati? kanak kanak itu mempunyai tahap IQ di atas 180, namun menderita masalah emosional parah. dia tidak pernah pernah menangis, baik di kala sedih, marah, mahupun kesakitan. dia juga agresif dan selalu membangkang. mungkin kerana sang ibu meninggalkannya di jalanan saat berusia kanak kanak itu berusia 4 tahun. mungkin juga kerana ayahnya pemabuk dan tidak mampu memberinya didikan yang sepatutnya. mungkin kerana dia memang tidak tahu bagaimana untuk membuat orang lain mencintainya.

menghadapi murid seistimewa ini, bekal sang guru hanyalah kesabaran dan kasih yang mendalam. dalam buku ini, sang guru menuturkan pengalaman nyatanya berusaha menyentuh hati si gadis kecil dan memunculkan segala potensi yang dia miliki.

Torey Hayden adalah seorang psikologi pendidikan dan guru pendidikan luar biasa yang sejak 1979 telah mengisahkan perjuangannya di ruang kelas dalam sekumpulan buku laris. Saat ini dia hidup dan menulis di North Wales, Inggris, dengan suami dan seorang anak perempuannya.
Related Posts with Thumbnails

Daisypath Anniversary tickers